Hopp til innholdet Gå til bunntekst

Informasjon om klubben og golfbanen

Grønne vidder med 3000-årig historie og utfordringer.

I 3000 år har pionerånd og gründere formet landet der Brøndby Golfklub har sin vakre bane.
I forbindelse med utvidelsen av banen i 2004-05 oppdaget arkeologer fra Kroppedalsmuseet en stor jernaldergård fra rundt år 400, samt to andre boplasser og hustomter som går 3000 år tilbake i tid.

I nyere tid har det vært hagebruk på jorda og siden 1997, da golfklubben ble stiftet, har tradisjonen med å ta vare på jord og natur vært opprettholdt og videreført.
Med golfbanen har det blitt en del flere innsjøer og bekker – til glede for dyrelivet, mangfoldet og en utfordring for golferne.

Den grønne kilen:
Golfbanen ligger i den grønne kilen, som i Brøndby kommune forbinder tilsvarende områder i nabokommunene Hvidovre og Vallensbæk. Friområdet i de tre kommunene brukes mye av innbyggere og gjester: løpere, syklister, ryttere og folk som «bare» vil gå en fin tur i naturen.

I området er det også en middelalderlandsby, parsellhager og nyttehager samt en del av fredsskogen. Banens bynære beliggenhet med et begrenset areal til rådighet utgjorde en utfordring for banearkitekten, og denne utfordringen er gitt videre til aktørene – på ikke mindre enn 13 av 18 hull er det straffefelt (vannhinder) i spill .

Golfklubbens fødsel:
Brøndby Golfklubs fødsel skjedde egentlig i Hvidovre, der en krets golfentusiaster hadde øynene opp for Avedøresletten for golfbane tilbake i 1993, men den møtte hindringer fra politisk side. Miljøminister Svend Auken og Danmarks Naturfredningsforening var imot det. Prosjektet hadde støtte fra daværende fylkesordfører Per Kaalund og Hvidovre-ordfører Britta Christensen.

Hvidovre Golfklubs styreleder og senere Brøndby Golfklubs første styreleder, veterinær Ib Lorentzen, hadde en oppdragsgiver som var Brøndbys daværende legendariske ordfører Kjeld Rasmussen. Ettersom han var litt misunnelig på Vallensbæk, som allerede hadde golfbane, var han ganske interessert i å overta prosjektet og dermed imøtekomme lokaliseringen av en golfbane i Brøndby kommune. Så i 1994 flyttet prosjektet fra Hvidovre til Brøndby, og etter mye dragkamp med mange tekniske hindringer lyktes det, spesielt med stor innsats fra Nikolaj Hertel fra Brøndby Golf ApS i 1999, å etablere en golfbane bestående av bl.a. 9 hull. Før da hadde man kun 3 hull, bygget rundt en gammel hestehage, der terrassen er i dag. Her viste medlemmene en pionerånd både i forhandlinger med myndighetene og i etableringen av lokalitetene. Dette var med på å etablere et samhold og et sosialt fellesskap som fortsatt lever i beste velgående i klubben.

Selv om banen er ferdig utbygd og klubbhuset er renovert, vil det alltid være planer, og selv om de ytre rammene endres, er planen å opprettholde tradisjonen med det gode fellesskapet og nå også med en kafé med rimelige priser.

Golfbanen:

Datoer for Brøndby Golfklubb:

• Stiftende generalforsamling: 25. mars 1997.
  • Åpning av de første 9 hullene: 25. juli 1999 kl 11:00. I invitasjonen var adressen feil – Nybrovej 46 i stedet for Nybovej 46 – noe som skapte stor forvirring, da daværende styreleder i DGU, som skulle være der, kom en time for sent på grunn av dette.
  • Åpning av de siste 9 hullene: 6. august 2005 kl 10:00.
  • Forlengelse av hull 13 1. april 2020

Datoer for Brøndby Golf ApS:

• Stiftende generalforsamling: 1. juli 1997.
  • Nedleggelse av Brøndby Golf ApS: 6. juli 2016.

Banearkitekt:

• Første 9 hull: Rolf Henning Jensen.
  • Siste 9 hull: Rolf Henning Jensen.

Eie:

• Brøndby Golfklub leier bygningene og tomten med de 18 hullene av Brøndby kommune.
  • Driving range, Det Gule Palæ med parkeringsplass eies av Brøndby Golfklub.